A piacok mögött mindig családok vannak

May162012

A Dispomedicor Zrt. 50 éves tapasztalattal rendelkezik az orvosi eszközök gyártásában és értékesítésében. A cég profilja ma már több divízióra oszlik, amelyek közül jelentős az egyszer használatos orvosi eszközök, gépek, berendezések, illetve a női higiénés termékek gyártása. A cég ez elmúlt időszak nehézkes gazdasági környezete ellenére jelentős fejlesztéseket hajtott végre új perspektívákat nyitva ezzel. Nagy Antallal, a társaság vezérigazgatójával a cég fejlődése mellett a gazdasági környezet változásairól is beszélgettünk.

? Ön úgy fogalmazott, hogy mielőtt bármit is leírnánk a cégről, előbb tisztázzuk a gazdaság jelenlegi helyzetét, hiszen ez határozza meg a lépések miértjét, a fejlesztések lehetséges irányát. Hogyan látja Ön a gazdasági környezetet ma?



 ? Azt látom, hogy nagyon sok cég alatt még mindig recseg-ropog a talaj. A gondok nem új keletűek, az elmúlt 20 év eredménye. Azóta szigorodtak a követelmények, a működési feltételek, mindezek mellett nagyobb lett a konkurencia, mert ők tovább fejlődtek. Nálunk nagyon magasak az alapanyagárak, az adó- és járulékterhek, energiaköltségek, és az adminisztrációs költségek is. Én most azt látom, hogy azok a cégek tudnak talpon maradni, akik hosszú távon gondolkodnak, hosszú távú stratégia mentén dolgoznak és az ipari termelés nemzetközi piacain is ott vannak.

? Ha már az ipari termelésnél tartunk, mennyire vagyunk piacképesek ezen a piacon? Milyen árakkal dolgoznak a magyar cégek?

- Mint említettem az alapanyagárak igen magasak nálunk, erre rárakódnak a fenti terhek, és az, hogy egyre magasabbak a minőségi követelmények. Beszéljünk számokban: ha az automatizált ipari gyártást vesszük, magas szinten feldolgozott termékekkel, akkor azoknak a nettó kilónkénti ára 1200 forint körül kellene lennie, ahhoz, hogy bármiféle értékesítésről beszélhessünk. A terhek és a hatékonyság mértéke is befolyásolja az árat. A költségek nagyon nagyok, az árak alacsonyak. Ha ugyanezt kézi gyártásban nézzük meg, akkor ott minimum 3600-4800 forintos kilónkénti árról beszélhetnénk. Ha a termelésben ezt nem érjük el, akkor hiába a pályázatok, hitelek, banki kölcsönök, az a cég nem fog, nem tud talpon maradni. A hagyományos energiával való termelési struktúrák megszűnnek, mert versenyképtelenek. A megoldás az lenne, ha teljesen új iparágak jönnének létre és csak magas hozzáadott értékű termékeket állítanának elő. Ez azonban egy másik fontos kérdést érint: a foglalkoztatás kérdését. Vannak azért menekülési irányok, mint például a mikroelektronika vagy a generikus gyógyszergyártás.

? Egy cég, ha nem nyereséges, nem tud foglalkoztatni, a forráshoz jutás pedig nem egyszerű ebben a válság utáni időszakban?

? El kell fogadnunk, hogy nagy a verseny, nagy a konkurencia, itt kell helyt állnunk. Sok olyan vállalkozás van Magyarországon, amelyik tudja, hogy jó a terméke, mégsem tudnak a piacon maradni a nyugatiakkal szemben, mert ott jobbak a pénzellátási folyamatok, olcsóbb forrásból jutnak pénzhez. Európában a tőke piacok asszimetriája látszik, és mi lényegesen szűkösebb keretekkel rendelkezünk. Azt szoktam mondani, ha egy cég tőkéhez jut, akkor nem csupán a termeléshez ért, hanem a pénzhez is. Viszont úgy gondolom, mindenképpen külön kell venni a termelési befektetést és a marketing befektetést, hiszen az utóbbival piacokat kívánnak szerezni, amit jelen helyzetben nemtelen dolognak tartok. A piacok mögött vállalkozások, munkahelyek vannak, azok mögött pedig családok, akiknek a megélhetésük válik így kérdésessé.

? Sokan úgy látják, elindult valami?

- Igen, én is úgy gondolom, talán a cégek finanszírozásának lehetőségeit kellene megvizsgálni és markánsabban segíteni. Úgy gondolom, hogy ma Magyarországon a beruházási-befektetési környezet erősítésére van szükség, úgy, hogy a hosszútávon itthoni fejlesztésben gondolkodó cégeket kellene megerősíteni. Pillanatnyilag még a tőkekivonás fázisában járunk, amikor is évente 20-20 százalékkal csökken a befektetett tőke mértéke. A folyamat visszafordításában nagyobb szerepet kell vállalni az államnak. A magyar vállalkozó is termelni akar, tisztességes és becsületes munkával, csak eldurvultak a szabályok. Fontos lenne a beszerzések koordinálása, hiszen a kereskedelmi piacok ellátásának 85 százaléka idegen kézen van. Megint csak azt mondom, a magyar áru mögött, magyar gyártó van, és magyar családok. A verseny pedig könyörtelenül a magyar családokra hat. Vásárlásainkkal is politizálunk, döntünk magyar családok sorsáról. Ebben a környezetben dolgozunk?

? Akkor most essen szó konkrétan a Dispomedicor Zrt.ről. Két nagy cég fúziója, a régi patinás névvel?

? A céget 1950-ben alapították a nagy Medicor részeként,1988 óta működik Dispomedicor néven. A számokat tekintve idén mintegy 22 millió eurós forgalomra számítunk, mindezt 230 alkalmazotti gárdával. Jelenleg is tárgyalunk nagyobb megrendelésekről, 2-3 projektünk van folyamatban.  Most több divízióban termelünk, azt a stratégiát követve, hogy a külföldi piacokkal együttműködve tudjuk megtartani versenyképességünk alapját. Ez egyébként kötelességünk is, mert a jelenlegi kondíciók mellett nem lehet megélni. Magas hozzáadott értéket képviselő termékcsoportjaink vannak. Idén tovább szélesedik a gépgyártási tevékenységünk, mivel a nemzetközi CE jelzést is megkaptuk. Olyan területekre koncentrálunk, ahol a virtuális szabad verseny struktúrái még nem tudtak elhatalmasodni. Ilyen például a közel-keleti térség, Izrael. az észak-afrikai országok egy része, Kuba, Brazília, Vietnam, Malaysia. A piacon a minőségi árut keresik, viszont az óriási szállítási költségek mellett inkább technológiai transzferben gondolkodnak. ­

? Önök is építettek egy injekciós tű gyárat Egyiptomban. Hol tart most az építkezés?

? A forradalom miatt kicsit lelassultak a folyamatok, nőtt a bürokrácia, mintegy féléves késéssel, de megindultak a szállítások. Már vannak kint gépeink. Összességében azt gondolom, hogy az e területekre való belépés óriási perspektivikus lehetőség a magyar vállalkozások számára, de azzal tisztában kell lenni, hogy rövidtávon nem lehet eredményt elérni. A hiteles partnerek jól ismerik az európai üzleti gyakorlatot, és projektjeik Európában is elismertek.

? Köszönöm az interjút!
Kalmár Erika

Forrás: http://www.hbkik.hu



« Vissza
Olvasta már a következő cikkünket?
A piacok mögött mindig családok vannak...
A piacok mögött mindig családok vannak...
A Dispomedicor Zrt. 50 éves tapasztalattal rendelkezik az orvosi eszközök gyártásában és értékesítésében. A cé...